Madeira

Onze rondreis op Madeira

Dag 1 : Aankomst op Madeira.

Na een vlucht van 3u50 vanuit Brussel, landen we in Santa Cruz, de luchthaven van Madeira.
Met een voucher voor de huurauto melden we ons aan bij Autoeurope in de aankomsthal van de luchthaven.
Een tijdje later kunnen we auto oppikken aan het rangeerterrein
en zetten we koers naar Hotel Alpino Atlantico in Canico de Baixo.
Hiervoor rijden we langs de Via Rapida richting Funchal.
Eenvoudiger kan niet, want wie de tereinen van Madeira's luchthaven verlaat komt zowiezo op deze snelweg terecht.
De uitrit Canico/Canico de Baixo is heel goed aangegeven.

Na een korte rit bereiken we ons eerste hotel.
Wie vroeg op de dag aankomt in Madeira, kan bekomen van de vlucht bij het zwembad van het Ondamar hotel.
Bij het Manta Diving Center, de duikschool van dit hotel en enig in Madeira, kan je duiken in de Atlantische Oceaan die hier een beschermd natuurgebied is.

Echt genieten die je bij maanlicht op het balkon van je hotelkamer.

Restaurant suggestie : Visrestaurant Atlantis

Overnachting : Hotel Alpino Atlantico in Canico de Baxo

Dag 2 : Bezoek aan Funchal en Monte.

Vandaag brengen we een bezoek aan Funchal, de hoofdstad van Madeira.
In de voormiddag brengen we een bezoek aan de beroemde Mercado dos Lavradores (bloemen, fruit, groenten en vismarkt).
Voor de lunch zijn er voldoende gelegenheden in de nabijheid van de markt of op één van de terrasjes onder de kabelbaan.
Deze brengt ons 's namiddags van Funchal naar Monte, met als trekpleisters de Botanische tuin en de typische kerk.
Van hieruit dalen we met een rieten mand op een soort skilatten terug naar beneden. Dit is de fameuze rit met de Tobogan.
Nagenieten doen we op een terrasje nabij de kerk van Funchal
waarna we langs de haven terug wandelen naar de auto.
Nagenoeg alle musea in Madeira bevinden zich in Funchal. Liefhebbers zullen vooral het Forte de Sao Tiago met het kunstmuseum waarderen.

Kostprijs kabelbaan (enkel bergop) : 9,50 € per persoon, kinderen onder 5 jaar gratis
Kostprijs Tobogan : 25 € voor 2 personen - 37,5 € voor 3 personen - kinderen onder 5 jaar gratis

restaurant suggestie : Restaurant O Porco Preto (Het zwarte varken) in Canico de Baixo

Overnachting in ons hotel in Canico de Baixo.

Funchal en Monte
Foto's van Funchal en Monte

Dag 3 : Rondrit Canico - Curral das Freiras - Camara de Lobos - Canico.

Een vakantie in Madeira betekent vooral ook veel afwisseling.
Dit komt vandaag duidelijk tot uiting wanneer we de kust verlaten en het binnenland verkennen.
Curral das Freiras, 'het Nonnendal', is een dorp op 633 meter hoogte.
Eerst bezoeken we het dorp waarna we terugrijden en verder klimmen naar Euro do Serrado op 1095m hoogte.
Van hieruit hebben we na een korte wandeling een mooi uitzicht op het dal.
In Estalagem Eira do Serrado is gelegenheid tot een snack, of we houden een picknick met proviand uit een winkeltje in Curral das Freiras.
In de namiddag bezoeken we Camara de Lobos, een pittoresk vissersdorp aan de Zuidkust van Madeira waar we nagenieten met de plaatselijke drank : 'Nikita' voor de vrouwen en 'Poncha' voor de mannen.
Op de terugreis naar ons hotel in Canico, stoppen we eerst nog eens in Garajau (afrit voor Garajau) waar we het beeld van Cristo Rei bezoeken. Dit gigantische beeld van Jezus met de gestrekte armen (Jezus de Verlosser) kijkt in de richting van zijn gelijknamige beeld in Rio de Janeiro (Brazilie).

restaurant suggestie : Restaurant O Porco Preto in Canico de Baixo

Overnachting : Hotel Alpino Atlantico in Canico de Baixo

Curral das Freiras
Foto's van Curral das Freiras

Dag 4 : Canico - Cabo Girao - Ribeira Brava - Serra de Agua.

Vandaag verlaten we Canico en trekken naar Poussada dos Vinhaticos, onze volgende verblijfplaats in Madeira.
Op onze rit letten we erop dat we de kustweg (ER101) blijven volgen en ons niet laten (mis)leiden door de wegwijzers die heel vaak in de richting van de Via Rapida wijzen.
Vanuit Canico rijden we de snelweg op die we aan de afrit 'Hospitaal' opnieuw verlaten. (Idem als bij het bezoek aan Funchal).
Ter hoogte van het Lido rijden we evenwel in de richting van Camara de Lobos en zo verder naar Ribeira Brava.
Onderweg brengen we een bezoek aan de Cabo Girao, een kaap van 580m, en laten we ons verleiden om te stoppen bij de vele uitzichtpunten langs de zuidkust van Madeira.
Ribeira Brava is na Funchal het grootste plaatsje in het zuiden van Madeira. Het is aangenaam wandelen in de winkelstraatjes en nabij de kust nodigen enkele terrasjes ons uit voor een verfrissing.
Hier is ook voldoende gelegenheid voor een kleine of grotere lunch.
Liefhebbers van zee en strand genieten hier van het kunstmatig aangelegd zandstrand.
Na een uitgebreid bezoek aan Ribeira Brava rijden we richting Sao Vicente. Opgepast, een eindje verderop splitst deze weg. Rechtdoor gaat naar Sao Vicente via de tunnel, maar wij rijden linksaf richting Sao Vicente via Encumeada en installeren ons vervolgens in ons hotel.

Overnachting in Poussada dos Vinhaticos

Restaurant suggestie : Halfpension in het hotel

Natuurfoto's uit Serra de Aqua
Foto's langs de zuidkust van Madeira

Dag 5 : Bezoek aan Sao Vicente.

We dalen naar het dorpje Serra de Agua met het kerkje 'Igreja Matriz'.
Vandaar rijden we naar Sao Vicente door de 5km lange tunnel.
Bij het binnenrijden van Sao Vicente zien we al snel de wegwijzers naar de 'Grutas', de grotten van Sao Vicente die we natuurlijk bezoeken.
In een uur lange rondleiding leren we alles over het ontstaan van het vulkanische Madeira.
Het centrum van Sao Vicente is slechts 1 km verwijderd van de grotten. Op een terrasje net voor de kerk is er gelegenheid tot lunch alvorens we het mooie dorp verkennen.
Op de terugreis rijden we via Rosario over de bijzonder mooie Encumeada pas (1007m).
Boven op Encumeada nodigt het Residencial met ruim terras ons uit voor het bewonderen van het berglandschap.
Daarna dalen we af naar ons hotel.

Overnachting in Poussada dos Vinhaticos

Restaurant suggestie : Halfpension in het hotel

Sao Vicente
Foto's van Sao Vicente
Foto's van Encumeada

Dag 6 : Van Poussada dos Vinhaticos via Calheta en Ponta do Pargo naar Porto Moniz.

We rijden terug naar Ribeira Brava en vandaar langs de kustweg via Ponta da Sol (de zonnigste plek van Madeira), Madalena do Mar tot Calheta.
Net als in Ribeira Brava is in Calheta een kunstmatig aangelegd zandstrand. Eén stuk strand ligt ter hoogte van het Calheta Beach hotel, een ander een eindje verder westwaarts.
Rechtover Calheta Beach hotel is een grote superette waar we proviand opslaan voor een picknick.
Ook inwoners van Madeira houden van picknick en verder langs de weg naar Ponta do Pargo en Porto Moniz zijn dan ook talrijke picknick mogelijkheden.
Zelf kiezen we voor Picknick bij een mooi uitzichtpunt ter hoogte van Lombada dos Marinheiros.
In Ponta do Pargo verlaten we de hoofdweg om een bezoek te brengen aan de vuurtoren (Farol). Hier hebben we een mooi zicht op de zuidkust van Madeira.
In het Casa de Chà (theehuis) laten we ons verleiden door het grote aanbod cake en andere lekkernijen.
Vervolgens zetten we onze weg verder naar Porto Moniz met een stijle afdaling tot het centrum.
Na intrek in het hotel is nog ruim de tijd voor een bezoek aan Porto Moniz.

Overnachting in Hotel Moniz Sol in Porto Moniz

Restaurant suggestie : Orca Praia in Porto Moniz (met zicht op zee en heel lekkere Espetada em Pau de Lauro (traditionele Vleesspies op een laurierstok)

Foto's langs de zuidkust van Madeira
Porto Moniz
Foto's van Porto Moniz

Dag 7 : Rondrit Porto Moniz - Paul da Serra - Encumeada - Porto Moniz.

Dit is ongetwijfeld één van de mooiste autotochten op Madeira.
Vanuit Porto Moniz rijden we richting Achada da Cruz, waar we links afslaan richting Paul da Serra.
Op dit hoogteplateau kijken we aan de linkerzijde over het Laurisilva tot aan de noordkust van Madeira terwijl aan de rechterzijde de zuidkust te zien is.
Na bijna elke bocht is een nieuw uitkijkpunt met absolute toppers ter hoogte van Fonte da Pedra en van Rabacal.
Links zien we een canyon-achtig landschap met veel groen terwijl de rechterzijde een dor landschap onthult.
We parkeren de wagen en dalen af naar Rabacal waar we door een jungle-achtige vegetatie wandelen tot de Risco Waterval of tot 25 Fontes. (De wandeling is goed aangegeven met wegwijzers).
Na de wandeling volgt lunch in het Jungle Rain Café verderop richting Encumeada.
Via Lombo do Mouro verlaten we het plateau van Paul da Serra en dalen langs mooie wegen richting Encumeada.
Wie op de autotocht op dag 5 wegens laaghangende bewolking (wat wel vaker voorkomt) niet kon genieten van het wondermooie uitzicht bij Encumeada, heeft vandaag een tweede gelegenheid.
Vervolgens dalen we verder af naar Sao Vicente en zo verder langs de Noordkust via Seixal terug naar Porto Moniz.
De kustweg van Madeira is op deze plaats eveneens een toeristische topper.
Vanuit Sao Vicente is het oude gedeelte van de kustweg tot Porto Moniz heel vaak een éénrichtingsverkeer waardoor het vandaag het ideale moment is om zo veel mogelijk de tunnels te vermijden en de smalle wegen op te zoeken die uitgehakt zijn uit de rotsen.

Overnachting in Hotel Moniz Sol in Porto Moniz

Restaurant suggestie : Porto Moniz

Paul da Serra en Rabacal
Foto's van Paul da Serra

Dag 8 : Van Porto Moniz naar Ponta Delgada en uitstap naar Pico Ruivo.

Na het ontbijt verlaten we Porto Moniz en rijden langs de Noordkust voorbij Sao Vicente tot Ponta Delgada.
In het centrum dalen we af richting zee tot aan hotel Monte Mar Palace.
Voor lunch is er gelegenheid in het hotel, of liefhebbers van picknick slaan proviand op in het kleine winkeltje in Ponta Delgada (op de hoofdweg).
Er is voldoende tijd voor een bezoek aan de Pico Ruivo. Liefhebbers van een zwembad kunnen zich aan een plons wagen in de mooi gelegen zwembaden van het hotel.
Via Boaventura, Sao Jorge en Santana rijden we in de namiddag langs de kustweg om even voorbij Santana rechts af te slaan (ter hoogte van het tankstation) richting Pico Ruivo, met 1862m de hoogste top van Madeira.
Enige voorzichtigheid is hier geboden want de weg is er niet altijd in even goeie staat.
Op de terugweg stoppen we voor een verfrissing bij het vakantiedomein iets voorbij Pico das Pedras en de wegwijzer naar Queimadas.

Overnachting in Hotel Monte Mar Palace in Ponta Delgada

Restaurant suggestie : Restaurant Estrela do Norte in Santana.
Dit restaurant ligt net bij het benedenkomen op de kustweg, na de afdaling van de Pico Ruivo.
Espetada is er heel lekker en spotgoedkoop. Ook onze favoriete wijn op Madeira, de Monte Velho, kost er slechts 10 Euro per fles. Dit restaurant is ook zeer gegeerd is bij touroperators maar biedt steeds voldoende plaatsen.

De kustweg van Madeira
De Pico Ruivo - Bergen op Madeira

dag 9 : Uitstap van Ponta Delgada naar Balcoes en Pico Areeiro.

We rijden terug langs de kustweg voorbij Santana tot Faial.
Vandaar slaan we rechtsaf richting binnenland via Ribeiro Frio tot Poiso (1413m).
Voor liefhebbers van picknick in de bergen, is een lunch tussen Ribeiro Frio en Poiso bij een must !
Bij Poiso slaan we rechtsaf en rijden (doorgaans door de wolken) tot op de top van de Pico do Areeiro.
Bij het hotel (met terras) boven op de berg bekomen we van de adembenemende rit en genieten van het prachtige uitzicht.
Op de terugweg stoppen we in Ribeiro Frio (met tea-rooms en cafés) en brengen een bezoek aan de forellenkwekerij (gratis).
Iets verder bergafwaarts loopt het wandelpad langs een levada naar Balcoes. Na een half uurtje stappen bereik je het einde van het wandelpad, waar je als het ware op een balkon terechtkomt dat neerkijkt op de bergen en valleien.
Het zicht is hier gewoon spectaculair en het wordt moeilijk om een kreet van verbazing te onderdrukken bij het zien van zoveel natuurschoon !
We nemen dezelfde weg terug langs de kust tot Ponta Delgada.

Overnachting in Hotel Monte Mar Palace in Ponta Delgada

Restaurant suggestie : "Casa de Palha" (Strooien huis) in Sao Jorge tegenover de kerk.
(Dit kerkje in barok stijl werd geopend in 1761 en is één van Madeira's mooiste tempels.)

De Pico do Areeiro
Balcoes en Ribeiro Frio
Foto's Madeira Interior

dag 10 : Van Ponta Delgada via Santana naar Santo da Serra en Camacha.

Opnieuw langs de kustweg rijden we naar Santana, waar we een bezoek brengen aan de beroemde huisjes.
Via Faial en Porto da Cruz rijden we langs het mooie Portela (spectaculair zicht) naar Santo da Serra waar we onze intrek nemen in Estalagem A Quinta.
In de namiddag bezoek we Camacha, een pittoresk dorp van mandenvlechters. Een muur met de afmetingen van een voetbalgoal herinnert eraan dat hier voor het eerst voetbal werd gespeeld in Portugal.

Overnachting in Hotel A Quinta Estalagem in Santo da Serra

Restaurant suggestie : Bacalhau, een typisch Madeireens gerecht, is te verkrijgen in het restaurant van het hotel.

Foto's van de kustweg van Ponta Delgada naar Santana

dag 11 : Van Santo da Serra via Canical en Sao Lourenco en terug naar Funchal Luchthaven.

Terug naar de kustweg rijden we verder naar Machico en volgen de wegwijzers naar Canical.
Machico is een minder interessante stad en laten we dan ook links liggen. In plaats daarvan bezoeken we onmiddellijk Sao Lourenco in het uiterste Noordoosten van Madeira.
De natuur heeft hier meer weg van een maanlandschap. Het is er dor en behalve enkele grote cactussen, is elke vegetatie hier nauwelijks mogelijk.
Het spel van de zee en kust is er evenwel des te mooier.
Tussen Sao Lourenco en Canical is een klein restaurantje, 'O Tunnel' genaamd. Het eten is er spotgoedkoop maar steeds vers en uiterst lekker.
Afhankelijk van het tijdstip van onze terugvlucht, brengen we nog een bezoek aan het oude stadsdeel van Canico waar we nog nagenieten op een terrasje alvorens richting luchthaven te vertrekken.
Na teruggave van de huurauto en het inchecken in het vliegtuig trekken we naar de bovenste verdieping van het luchthavengebouw, waar je vanaf een terras de vliegtuigen kunt zien landen en vertrekken.