Madeira

Profiel van de wandeling
Beschrijving van deze wandeling
foto's van deze wandeling

Profiel van deze wandeling.

- Type : Levada wandeling van Lamaceiros naar het dal van de Ribeira da Janela.
- Afstand : 6 km.
- Duur : 3 uur.
- Moeilijkheidsgraad : Vlakke wandeling met passages langs diepe ravijnen.
- Vertrekpunt : Lamaceiros, op 400m hoogte nabij Porto Moniz.

Lamaceiros bevindt zich boven Porto Moniz.
Vanuit Porto Moniz rijdt u richting Ponta do Pargo. Iets voorbij Santa komt u aan een rond punt waar met borden de weg staat aangegeven naar Lamaceiros en Levada da Ribeira da Janela. BLijf de borden naar de levada volgen.
Komende vanuit Funcha over Paul da Serra, komt u bij het rond punt wanneer u rechts afslaat richting Porto Moniz.

Het vertrekpunt herkent u aan het levadahuisje en het grote waterreservoir. Er is geen drankgelegenheid onderweg, maar bij het levadahuisje is wel een toilet dat trouwens verbazend proper is.
Het eindpunt is de waterval aan de ingang van een tweede tunnel.

Er is een vrij lange tunnel op deze wandeling. Een zaklamp is vereist om er in 10 minuten door te stappen !

top

Beschrijving van deze wandeling.

In de ANWB wandelgids voor Madeira wordt deze tocht op pag. 108 aangeduid met "Sprookjesbossen en woeste kloven".
Deze naam is wel heel toepasselijk voor deze wandeling.

Op het eerste deel is het zalig wandelen op brede paden die bezaaid zijn met hortensia. We hebben er een mooi zicht op de Noordkust van Madeira, en aan de overzijde van de vallei zien we het dorpje Ribeira da Janela.
We volgen steeds de levada met dezelfde naam als het dorp, de levada da Ribeira do Janela, die ons eerst door geurige eucalyptusbossen, en daarna door loofbossen verder voert.
Na het passeren van enkele diepe kloven langs de rotswand, bereiken we het dal van de Ribeira da Janela, de langste rivier van Madeira die ook al dezelfde naam heeft als de levada en het dorpje waar deze heen stroomt.
Wie de mooie autotocht maakte van Porto Moniz naar Paul da serra, zal zeker af en toe gestopt hebben bij de plaatsen die uitkijken op de vallei, en allicht ook verrast zijn door de stilte van de omgeving.
Als de autotocht je kon bekoren, weet dan dat de wandeling naar de vallei nog veel meer indruk zal nalaten. Stilte, geurige natuur en nog meer natuur is immers wat je hier aantreft.

Op het tweede deel, wandelen we door Madeira's unieke laurierwoud dat niet voor niets behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De rotswanden worden woester, de ravijnen dieper, en na de doorsteek van een tunnel, bereiken we ons eindpunt.
's Zomers druppelt slechts een weinig water naar beneden, wat misschien een ontgoocheling kan zijn voor wie een wilde waterval verwacht had, maar toch zal deze wandeling op iedereen een diepe indruk nalaten.
Doel van deze toch is vooral het aangenaam wandelen door de natuur met zijn afwisseling van bossen (eucalytusbos, loofbos en laurierbos), en de smalle kloof bij het eindpunt.

Wie wil kan verder wandelen door een tweede (vochtige en behoorlijk smerige) tunnel, maar na het horen van vallende rotsblokken in de verte, waren wij des te meer overtuigd dat de waterval een goed eindpunt is. We keren immers ook langs dezelfde weg terug.

Foto's van de wandeling

Levada da Ribeira da Janela
Het begin van de wandeling langs de Levada da Ribeira da Janela staat in Lamaceiros goed aangegeven.
Zoals u kunt lezen op de foto, loopt het wandelpad helemaal tot Fonte do Bispo, boven op weg van Porto Moniz naar Paul da Serra. Deze route is 25km lang, maar wij houden het bij 3km wandelen tot aan de waterval en het dal van de Ribeira da Janela, Madeira's langste rivier.

Zicht op Ribeira da Janela
Tijdens het eerste half uur wandelen, hebben we mooi zicht op het dorpje Ribeira da Janela (2 km van Porto Moniz richting Sao Vicente) aan de overkant van de vallei. Langs de Noordkust van Madeira kunnen we kijken tot helemaal in Ponta Delgada (de kleine landtong in de verte op foto).

Picknick plekje langs de levada
De beste picknick plaatsjes bevinden zich bij het begin van de wandeling.

Levada waterzuivering
De Levada da Ribeira da Janela wordt heel goed onderhouden. De waterzuivering bestaat in dit geval uit een tralierooster. Iets verder stroomafwaarts mondt de levada uit in een waterreservoir.
Op de foto zien we ook duidelijk dat we hier te maken hebben met een brede, gemetste levada.

Wandelaars door het eucalyptus bos
Deze mooie levada wandeling brengt ons langs een goed begaanbaar pad door een geurig eucalyptus bos.
De wandeling is ook goed te doen met kinderen, maar zoals steeds het geval is als je gaat wandelen op Madeira, is een vaste tred verderop noodzakelijk.

wandelpad langs de bergkam
De omgeving wordt ruiger en wanneer we langs de bergkam wandelen om de vallei van de Ribeira da Janela in te trekken, wordt het wandelpad ook smaller.
De gevaarlijkste plekken zijn beveiligd door een staaldraad.

Varens langs de levada
Heel typisch bij levada wandelingen zijn de vele varens die duiden op de vochtige omgeving.

dal in het laurisilva van Madeira
Op de foto zien we het altijdgroene Laurisilva van Madeira. Ergens midden in al dat groen ligt ook Rabacal.

Levada door tunnel
Na meer dan een uur wandelen bereiken we de tunnel waar de levada doorheen stroomt.
De foto verschaft een goed beeld van wat je in de vele tunnels van Madeira mag verwachten.
Deze tunnel loopt mooi rechtdoor en in de verte zien we de uitgang, maar toch is een zaklamp absoluut noodzakelijk. Zonder zaklamp is het pikdonker, het pad langs de levada is smal, er zijn uitstekende rotswanden, en grote mensen kunnen wel eens hun hoofd stoten. Om die reden komt ook een pet goed van pas.
In de tunnels kan het ook behoorlijk fris zijn en af en toe sijpelt wat water door de rotsen.

Smalle kloof in het dal
Aan de uitgang van tunnel wacht ons een dichtbegroeid dal, een smalle indrukwekkende kloof.
Het wandelpad is uitgehakt langs steile rotswanden.

waterval
We zijn bij de waterval. Een schamel afdak biedt bescherming tegen het neerkomende water, wat in de zomer evenwel niet meer voorstelt dan enkele fikse druppels.
De levada -en de verdere route naar Fonte do Bispo- loopt hier onder de waterval door, en verder door een tweede tunnel.
Na wat rust bij de waterval wandelen we terug naar Lamaceiros.